Тайм-менеджмент для вчителя

Уроки, перевірка зошитів, класні години, відвідання театру, позакласні заходи, підготовка олімпіадників та консультації для тих, хто з якихось причин щось не зрозумів, виступи на  семінарах та багато-багато іншого - ось неповний перелік повсякденних справ вчителя. А ще ж хочеться присвятити час самоосвіті та й іншим справам. То як же знайти час на все?

Для відповіді на це питання я звернулася до книг та статей з тайм-менеджменту. Поради, які я там зустріла, більше стосуються менеджерів, клерків, офісних робітників, але декілька влучних порад я знайшла і для себе. Адаптувавши їх до діяльності вчителя, можу порадити застосовувати їх і Вам.

ПРАВИЛО 1. Матриця Ейзенхауера

Коли Вам треба виконати багато справ, стомлює те, що потрібно їх всі пам'ятати. Психологи ствердують, що допомогти Вам зможе список потрібних справ. Дійсно, це розслаблює, якщо знаєш, що не потрібно тримати інформацію в голові, а все, що треба зробити - є на папірці.

Але більш "продвинутим" є не лінійний список, а список у вигляді матриці.

В першій координатній чверті запишіть не дуже термінові справи, але вкрай потрібні в подальшому - наприклад, скласти класифікацію приладів, розкласти дидактичні матеріали по папкам. Суть в тому, що якщо Ви цю справу зробите не негайно, то катастрофи не відбудиться, але її виконання допоможе в майбутньому. Друга чверть - нагальні, важливі, термінові справи, виконання яких обов'язкове. Третя чверть - термінові справи, але не дуже вадливі. Четверта - не важливі і не термінові справи. 

Так от - ми змушені більше робити з другої чверті, але для справи краще, коли ми більше приділяємо уваги справам з першого квадрату. 

Шо ж робити? По можливості знехтувати справами четвертого квадрату. Якщо вони все ж таки важливі - вони перейдуть в інший квадрат, якщо ж ні - про них забудуть. Дозовано в часу та увазі виконувати справи з третього квадрату. Наприклад, можна попорхати щось з цих справ виконати дітей - якщо вони все зроблять добре - Вам пощастило, якщо ні - то у Вас буде час на те, щоб доробити, або й переробити. Швидко виконайте справи з другого квадрату, але не занурюйтесь в кожне завдання занадто та пам'ятайте правило Паретто (80% результатів дає 20% зусиль і останні 20% ми досягаємо 80% прикладених сил). Справи ж першого квадрату плануйте щоранку, аналізуйте ввечері, що з наміченого вдалося і якщо щось не виконано, то з'ясуйте - що Вам завадило. Якщо Ви декілька днів не можете зробити те, що планували, змінюйте щось в графіку роботи або замисліться над причинами.

ПРАВИЛО 2. Боріться з прокрастинацією

Якщо Ви декілька днів не виконали того, що планували, хоча розумієте важливість виконання, можливо Вам заважає таке явище як прокрастинація.

Прокрастинація - це явище відкладування виконання важливих речей під виглядом того, що Вам треба зробити щось інше. Наприклад, Вам треба підготувати виступ на семінар і Ви вже сіли за комп'ютер, але пригадали, що потрібно переглянути пошту, потім вирішили перевірити зошити, подивитися фото чи прибрати в кімнаті. Безумовно, справи, які Ви вирішили зробити важливі, але час було згаяно. Знайома картина? Напевне так! Я сама неодноразово відчувала це на собі. Що ж з цим робити? Виявляється, причин для прокрастинації може бути дві. Перша  - інтуіція нам підказує, що те, що ми хочемо зробити насправді не важливо. Друга - ми боємося невдачі. Подумайте, що заважає Вам. Якщо причина в недостатній важливості (на Ваш погляд), то або не робіть це, або придумайте собі винагороду, яка б Вас мотивувала. Якщо ж  здається, що Ви не справитеся з цією роботою, то розбийте її на частини і виконуйте їх. У випадку виступу до семінару зробіть тільки план, або чорновий варіант виступу, або підберіть тільки цитати, які Ви хочете використати. Коли почнете працювати - Вас захопить робота і відірватися буде важко. 

ПРАВИЛО 3. НІ! мультизадачності

Це правило означає, що нам тільки здається, що ми можемо робити декілька справ одночасно. Правда полягає в тому, що при переключенні з однієї задачі на іншу ми втрачаємо енергію на це, а ще й певний час, хоч і не помічаємо цього. Тому потрібно як можна рідше працювати в такому режимі. Це нелегко, адже на уроці ми повинні робити одночасно багато справ, а при цьму ще й спілкуючись з дітьми. Образно це можна виразити словами Григорія Таресевича, відомого вчителя-новатора: "В класі - як на війні, на полюванні - кожну секунду щось може відбутися, причому одночасно в різних місцях". Тому ми так стомлюємося, тому наше навантаження повинно бути 18 годин, а не 40, як у інших. Щоб уникнути перевантаження, скористайтеся наступним правилом.

ПРАВИЛО 4. Робити заготовки

Найсильніше викликає стрес у мене ситуація, коли завуч несподівано вимагає терміново який-небудь звіт до 14 годин, коли в мене підряд всі уроки. Зрозуміло, що присвятити час для нього на уроці - це провести погано урок, не виконати вимогу теж не можна. Тому єдиним виходом є перерви, час яких такий обмежений і так потрібен для інших речей! Тому для того, щоб виконати все хоч трохи швидше, в мене є заготовки для різних звітів, які здавалися неодноразово.

Крім того, є певна папка, куди я вношу досягнення учнів та власні (участь у конкурсах, виступи на конференціях, публікації в журналах тощо). Багато колег впадають в ступор при намаганні швидко дати звіт про щось подібне та спробі все швидко пригадати (в якому році була остання перепідготовка або якою була тема виступу на семінарі позаторік з певної методичної проблеми), а мені достатньо лише скопіювати потрібне.

Крім того, час на канікулах я використовую для того, щоб спланувати та виконати такі заготовки, як розробки відкритих уроків, виступи на семінари, підготовка матеріалів до уроків тощо.

Звісно, не завжди те, що здавалося потрібним, дійсно потім стає у пригоді. Був курьозний випадок, коли я планувала проходити курси перепідготовки в місті і хвилювалася, що не зможу вчасно у випадку чого виконати роботу, адже вона вимагається в перший же день і якщо не виконана, то курси просто не зараховуються. Тому влітку я зробила таку роботу з урахуванням всіх вимог (на 30 сторінок) - благо, тему можна обрати самостійно. А мене направили на обласні курси, де тема обирається зі списку тем і там моєї теми не було. Правда, на виконання роботи було 2 тижні - робота здавалася наприкінці. Я все виконала, тільки те, що я зробила заздалегідь, поки що залишилося невикористаним. Але в більшості випадків те, що я зробила було мені як знахідка, і я дякувала собі, що не полінувалася.

ПРАВИЛО 5. Поділяти справи на однотипні

Менеджерам рекомендують поділити всі справи на типи та виконувати один тип справ одночасно. Наприклад, зробити всі дзвінки. а потім відповісти на всі електронні листи, а потім оформити всі звіти. Специфіка вчителя в тому, що ми не можемо так зробити, і зробивши дзвінок  батькам учня, що захворів, ми через декілька хвилин вже чуємо звоник на урок.

Але все-таки певні випадки для застосування цього правила є. Наприклад, якщо все-таки треба зателефонувати всім батькам з деяким повідомленням, то це можна відкласти на час після уроків - тоді такі дзвінки можна здійснити швидше.

 

Ще одне ноу-хау, на яке надихнуло дане правило: перевіряти контрольні та самостійні роботи за варіантами. Зазвичай я готую 6-15 варіантів для кожної такої роботи, але навіть якщо варіантів 2-4 - правило все одно працює. Суть його в тому, щоб спочатку розкласти зошити по варіантам, а потім вже перевіряти роботи. Після двох-трьох зошитів підсвідомість "зрозуміє", де і які помилки зустрічаються найбільше і час на перевірку одного зошита стає меншим. Досвід показує, що помітна економія часу буде у випадку, якщо в класах багато учнів, а якщо Ви викладаєте в декількох класах на паралелі, то перевіряйте відразу зошити всіх класів - Ви будете приємно вражені результатом!