ТОП-10 книг для вчителя

 

  1. Метью Сайед. «Принцип чорного ящика». Як перетворити невдачі в успіх і знизити ризик непоправних помилок
  2. Кен Робінсон. Покликання. Як знайти те, для чого ви створені, і жити в своїй стихії
  3. Метью Сайед. Ривок. Від відмінного до геніального
  4. Девід Ебехард. Діти при владі
  5. Джошуа Фойер. «Ейнштейн гуляє по Місяцю». Наука і мистецтво запам’ятовування
  6. Анатолій Гін. Прийоми педагогічної техніки
  7. Майкл Мікалко. Ігри для розуму
  8. Аманда Ріплі. Кращі в світі учні, або Як навчити дітей вчитися
  9. Вікторія Садкіна. Маленькі секрети учительського успіху: навчаємо з радістю
  10. Боб Боуман. Золоті правила. Стань чемпіоном в тому, що ти робиш

Важко назвати книгу, яка так само сильно вплинула на мій світогляд як педагога. На перший погляд це дивно, адже книга не про вчителів і не про школу. Але ідеї автора змушують замислитися і про своє навчання, і про процес навчання взагалі.

Головна ідея Метью Сайеда - для ефективного навчання потрібний обернений зв'язок. Автор порівнює медицину та авіацію. Авіація відкрита для навчання, "чорний ящик" - символ розбору помилок при будь-яких нестандартних ситуаціях, помилках. Головна думка автора - щорічне підвищення безпеки в польотах пов1язане саме з культом навчання на своїх помилках та на помилках інших, доступ до інформації про польоти для всіх авіаційних компаній світу. На противагу від авіації, медицина - дуже закрита галузь. Медичні помилки, виявляється, замовчуються в усьому світі. Доступ до історії хвороби має дуже обмежена кількість лікарів, більшість з них не має уявлення про побічні ефекти ліків, як з цим боролися інші лікарі в подібних ситуаціях.

І я добре розумію, що в педагогіці, ситуація подібна до медицини, причому я к в вітчизняній так і в світовій. Якщо на уроці щось пішло не так, починаючи з того що один учень не зміг розв'язати домашню задачу і закінчуючи зривом уроку, вчитель намагається справитися з ситуацією сам, не покладаючись на досвід інших. Між тим, незважаючи на унікальність особистості вчителя та учня, більшість із нештатних ситуацій вже відбувалися з кимось. Якби нам був доступний "банк" педагогічних ситуацій та прикладів, як їх вирішували інші, то наше навчання відбувалося б набагато швидше, освоєння професії відбувалося б набагато швидше. 

Тож, думка, яка визріла в мене під час читання цієї книги: професія вчителя - одна із найскладніших не через ті причини, які називають більшість (зарплата,брак часу, емоційне вигорання та інші), а саме через дуже погано організований оберенений звязок. Тож шукаємо нові можливості для обереного зв'язку для своїх учнів, для нас і навчаймося ефективніше!

До речі, це не єдина цікава ідея цієї книги, тож прочитайте - не пожалкуєте часу.


Кен Робінсон - один з моїх улюблених авторів. Знайомство з ним почалося з невеличкого відео, в якому відображений його погляд на сучасну освіту та на ідеї, якою ця освіта повинна бути. Якщо Ви ще не бачили його - обов'язково перегляньте! Воно змінить ваші погляди на освіту та на ваші проблеми при навчанні дітей.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1G3Kyu_UbjQ

 

А щодо цієї книги, то в ній автор розмірковує, як саме знайти своє покликання. Книга буде корисна для нас з вами в двох напрямках - як знайти своє особисте покликання (або зрозуміти, чи є вчителювання саме покликанням) та як запалити вогник в учнях, як допомогти їм знайти те, що буде вести їх протягом всього життя до мети, допомагати долати труднощі.

Кен Робінсон - провідний спеціаліст в галузі навчання, експерт з творчого мислення та інновацій, тож Ви обов'язково знайдете для себе щось цікаве. А ще - отримаєте задоволення від спілкування з непересічною людиною. Адже навіть означення покликання він дає несподівано, говорячи, що "покликання - це зустріч здібностей та пристрасті".


Метью Сайед в лідерах мого рейтингу, його книги дають змогу почепнути щось нове для себе, а іноді - просто замислитися над деякими речами. І знову - книга не про освіту, а скоріше про самоосвіту та саморозвиток. 

Зараз дуже популярна теорія "10 000 годин", згідгно якої, щоб научитися чомусь та стати фахівцем в певній справі, треба витратити приблизно стільки годин або 10 років, якщо займатись справою щоденно і наполегиво.

Дехто захоплюється цією теорією, дехто - намагається спростувати, приводячи між іншим приклад Моцарта, який навчився грати у трьохрічному віці, а до 7 років вже був непересічним "спеціалістом" в музиці.

М. Сайед пояснює, чому цей приклад - не виключенння з правил, а скоріше його підтвердження. А також пояснює, які ще необхідні умови, щоб це правило спрацювало. Тож, хочете стати професіоналом в будь-якій спаві - читайе рекомендації в цій книзі. А я тільки скажу, що я прочитала її на одному диханні і не буду розповідати про все, щоб не псувати враження від цієї книги!


Цю книгу потрібно читати в першу чергу батькам. Вона про те, як склалися в Європі та Америці умови, що призвели до того, що батьки виховують дітей так, що ті не признають авторитету дорослих, рахуються тільки з власною думкою та відверто манипулюють любов'ю батьків.

За думкою автора, піпорядковуючи все своє життя клопотанню за дітьми, ми робимо їх інфантильними та псуємо життя собі. Між тим, виросло вже ціле покоління таких дітей та таких батьків.

В книзі автор розмірковує, як уникнути цієї  глобальної пробеми зі соїми дітьми та як спілкуватися з батьками таких дітей. 

Книгу варто прочитати і тим вчителям, які вважають, що у них в класі складні батьки. Прочитавши міркування видатного дитячого психіатра, ви зрозумієте їх поведінку. А ще зрозумієте, що ці батьки - ще не найгірші, бо далі буде...


Журналіст Джошуа Фойер - непересічна людина. Він цікавиться сучасними методиками запам'ятовування, а в 2006 році виграв Чемпіонат США по запам'ятовуванню. Як він готувався до нього і які методики використовував - все це описано в цій книзі. Я теж цікавлюсь сучасними методиками когнітивістики, тому така книга не могла пройти повз мене. Так і сталося. А ще вона надихнула мене на створення багатьох цікавих прийомів в викладанні фізики, розширила моє уявлення про мнемотехніку.

Для вчителів ця книга буде цікава тому, що даючи великий обсяг інформації, яку потрібно запам'ятати, ми повинні дати і рекомендації - як саме це зробити.


Серед мого списку книг для вчителів ця - чи не єдина, що розрахована тільки на вчителів. Її автор - видатний педагог, автор ТРИЗ-педагогіки. Він стверджує, що вдалих педагогічних прийомів не так вже й багато та описує їх згідно цікавої та зручної класифікації, пояснює коли і як їх вдало використати. Якщо Ви - студент або педагог-початківець, то обов'язково прочитайте її. Якщо ви - досвічений вчитель, то все одно обов'язково прочитайте її. Адже, за словами Анатолія Гіна, майстер - це той, хто користується декількома прийомами, але досконало, між тим ця книга допоможе розширити їх спектр.

Ще в цій книзі, на відміну від десятків підручників з педагогіки, подані тільки ті прийоми, які спираються на певну технологію та апробовані і довели свою дієвість. Зараз я перечитую цю книгу знову і знову, надихаючись новими ідеями, відкриваючи з кожним прочитуванням щось нове.


Майкл Мікалко - автор великої кількості книг з розвитку креативності.

В цій книзі він доводить, що возвивати креативність можна так само, як і інші навички. За анотацією книга призначається в першу чергу бізнесменам для знаходження нових ідей під час ведення бізнесу, для створення нових конкурентних продуктів та послуг. Але я б порекомендувала її і вчителям. Адже методи та техніки, які там розглядаються, будуть корисні всім. Крім того, навчити учнів методиці мозкового штурму, методу запуску креативності Леонардо да Вінчі, методу інкубації творчого сплеску ми повинні для їх подальшого розвитку. А крім того, хто сказав, що вчителю не потрібна креативність? Тож читайте, виконуйте вправи, розвивайтеся і будьте прикладом для своїх учнів!


Аманда Ріплі - американська журналістка. В цій книзі вона розповідає про трьох учнів США, які навчалися в Польщі, Фінляндії, Північній Кореї - трьох країнах, освіта яких вважається найкращою. Учні переймали досвід у своїх однолітків, а Аманда аналізувала сильні та слабкі сторони освіти цих країн, намагалася відповісти на питання:"В чому секрет успіху їх освітніх систем?"

Якщо Вас теж цікавить це питання, то дана книга буде актуальною. 

Не буду писати про висновки, які зробила журналістка щодо провідних освітніх систем, а бажаю приємної екскурсії до шкіл країн, освіта яких признана найкращою в світі. 


Вікторія Садкіна - вчитель з великим педагогічним стажем. Це відчувається в кожній строчці її книги. Сама Вікторія так пише в анотації: "Це книга про правду ... про правду шкільного життя у всьому його різноманітті". І саме ця правда про складність роботи вчителя підкупає і змушує читати далі. Але не думайте, що книга - тільки міркування про складність педагогічної діяльності та спогади про своїх учнів. Книга - джерело порад, секретів педагогічної майстерності та огляд корисних ідей (від застосування ментальних карт до ролі рефлексії на уроці). 


Боб Боуман - не педагог, вірніше, не зовсім педагог, він - тренер з плавання, який готував збірну США до Олімпійських ігор. Сорок три його вихованця ставали чемпіонами світу. Тож ви спитаєте: "До чого ж тут книги для педагогів?" А я відповім, що з недавніх пір зрозуміла - підготовка олімпіадника з фізики дуже схожа до піідготовки спортсмена. Тож якщо Ви працюєте з такими дітьми, ця книга - для вас. А мені запам'яталася фраза тренера, яка змушує мене рухатися навіть після невдач моїх вихованців: "Иногда неудачи идут волнами, иногда застигают врасплох. Но когда бы они ни ударили, поймите, что без них к цели не придешь. Из поражений надо извлекать уроки и использовать их для выполнения сверхзадачи".